اهداف درمانی برای کاهش التهاب در دیابت نوع 2

تحقیقات جدید که توسط محققین دانشکده ی پزشکی دانشگاه بوستون (BUSM)انجام شد، نشان می دهد که B cells، التهاب مرتبط  با چاقی ودیابت نوع 2 را از طریق دو مکانیزم اختصاصی تنظیم می کنند.

 نتایج این تحقیق  در مجله ی Proceedings of the National Academy of Sciencesمنتشر گردید.

 نتایج بدست آمده بر اهمیت درنظر گرفتن B cellsبه عنوان یک هدف درمانی برای درمان  این دو بیماری تاکید می کند.

شیوع دیابت زنگ خطری برای تمام دنیا است بر اساس تخمین های انستیتو ملی دیابت و بیماری های گوارشی وکلیوی درحال حاضر 25.8  میلیون آمریکایی به دیابت مبتلا هستند. ابتلا به دیابت نوع 2 نتیجه ی شایع ابتلا به چاقی است. در این بیماری یا بدن نمی تواند از انسولین تولید شده بخوبی استفاده کند (مقاومت به انسولین ) و یا اینکه بدن به اندازه ی کافی انسولین نمی کند. بدن به انسولین برای جذب گلوکز وتولید انرژی نیاز دارد. اگر تولید انسولین در بدن کافی نباشد یا پاسخ صحیح به انسولین موجود توسط  سلولهای صورت نگیرد، به مرور زمان عوارض مختلفی از جمله بیماریهای قلبی عروقی ، تخریب عصب و بیماریهای کلیوی و کوری حادث می شود.

تحقیقات قبلی نشان داد که سلولهای Bکه گلبول های سفید خون و بخشی از سیستم ایمنی می باشند التهاب را تحریک کرده و می توانند در بروز دیابت نوع 2 نقش داشته باشند اما مکانیزیم هایی که طی آن سلولهای Bسبب این کار می شوند، بخوبی مشخص نشده بود.

 نتایج این تحقیق پرده از این راز گشود و مشخص گردید که سلولهای B، پروتئین های پیش التهابی بنام سیتوکین ها را ترشح میکنند که مستقیماً سبب مقاومت به انسولین می شوند  (که از مشخصه های دیابت نوع 2  است).

محققین همچینن نشان دادند که سلولهای Bمستقیماً سلولهای Tالتهابی را تنظیم می کنند. سلولهای التهابی Tنوعی سلول ایمنی شناخته شده هستند که در مدلهای حیوانی مبتلا به دیابت سبب بروز مقاومت به انسولین می شوند.

به گفته ی پرفسور Nikolajczyk: در حال حاضر مکانیزم های اختصاصی که از طریق آنها سلولهای Bسبب بروز التهاب می شود را شناسایی کرده ایم و به این ترتیب می توانیم روشهای جدیدی برای هدف قرار دادن سلولهای B  برای درمان دیابت نوع 2 ابداع کنیم. نتایج ما از داروهای کاهنده ی سلولهای Bکه توسط FDAدرحال بررسی است، حمایت می کند. این داروها معمولاً بی خطر  و موثر هستند و به عنوان عواملی جدید برای جلوگیری از التهاب همراه با چاقی و دیابت نوع 2 استفاده می شوند.

منبع:  www.sciencedaily.com/releases/2013/03/130312134744.htm